Minden és semmi

Slade: Jövőre, veled, ugyanitt

színikritika

Népszava 1994. I. 6.

 

 Minden és semmi

 

A Madách Színház lassan elmondhatja magáról, hogy házi szerzője Bernard Slade, a nagysikerű amerikai vígjátékíró. A férfi, akit szeretek világpremierje után most megvették a körútiak azt a munkát is Slade-től, amelyet öt évig nem tudott eladni sehol. S több hónapos kemény próbaidőszak, majd az ismert drámai bonyodalom után hősiesen színre került a mű: Bernard Slade és Stan Daniels zenés komédiája, a Jövőre veled, újra. S leszögezhetjük; ha a budapesti ősbemutatót követően esetleg a világ más városaiban is műsorra tűznék, akkor a Madách Színház előadása — kiállítását, látványosságát és munkabefektetését tekintve — állná a versenyt akár egy New York-i, akár egy londoni premierrel. De nem volna meglepő, ha nem tűznék műsorra. Mert a mű csöppet sem kívánkozik nagy, zenés színpadra.

Aki ismeri a musical alapjául szolgáló vígjátékot a Madách Kamara sikerszériájából, tudhatja, hogy a Jövőre, veled, ugyanitt intim, kamara jellegű, egyhelyszínes, kétszereplős komédia.

Körülbelül annyira alkalmas nagy musicalnek, mint a Godotra várva egy népstadionbeli bemutatóra. Méreteinek növelésével elveszti bensőségességét, a zene lelassítja és elnyújtja a cselekményét, a betétszámok megtörik a ritmusát és apasztják a humorát. (Ami ugyanis prózai dialógusként flott, pergő és szellemes, az dalban előadva mesterkélt, nehézkes és színészileg bajosan poentírozható.) Szirtes Tamás rendező mindenesetre kemény és nem hiábavaló erőfeszítéseket tett, hogy a kis bohóságot egyenesen zenés revüvé fejlessze. Kiváló partnere ebben Götz Béla díszlettervező, aki csodákat tesz egy szállodai szobában. (A határ a csillagos ég: oldalt és felül.) A leguniverzálisabb darab az ágy: beszél, énekel és hat párt vet ki magából, akik tánckarként és koreografált díszletezőként hasznosulnak. (Csak a szaladó harisnyákat tudnám feledni!)

A két főszereplő Udvaros Dorottya és Hirtling István — lenne. Ha nem nyomná el őket a revü, ha nem árnyékolná őket a csillogás. Ötpercenként rájuk csördít a zenekar és beléjük táncolnak a párok. A produkció vesztesének Udvarost tartom, nemcsak azért, mert először nem léphetett fel, hanem amiatt is, hogy azóta viszont igen. Kétszer másfél órán át énekelhet és táncolhat, de ez utóbbi most aligha esik jól neki. Játszania nemigen adatik, legfeljebb a második részben, ahol Szirtes már lazít egy kicsit. A végén a közönség tapsol, majd kijőve vonja a vállát. Engem eléggé lehangolt az egész. Eszembe juttatta Básti Julit is a Cabaret-val. Az a benyomásom, hogy a Madách Színház megint lépre csalt egy nagy színésznőt.

Stuber Andrea