Iskolanapló

MUOSZ

jegyzet

Toll 1985. I.

 

Iskolanapló

 

szept. 10.

          Dezsőke azon morfondírozik, hogy mit vegyen fel. Egy évnyitóra ünnepélyes öltözék dukál. A fiúknak könnyű, mert az öltöny alkalmi, elegáns és nem is túlzottan snassz. De Dezsőke – aki, a félreértések elkerülése végett: lány – 24 éves, felnőtt ember lévén már ódzkodik a sötétkék szoknyától és a matrózblúztól. Végül is kompromisszumot köt: a fekete szoknyához csíkos blúzt vesz fel. Amikor a patinás épület hodályszerű termébe belép, azonnal látja, hogy jól döntött. Mások is az arany középutat választották. Nyilván ugyanarra gondolnak: vajon mennyire lesz iskolás ez a féléves, diploma utáni kurzus? Himnusz, ünnepi beszéd és Internacionálé mindenesetre van. Az igazgató arról beszél, hogy hasznos lesz, ha mindenki komolyan veszi tanulmányait.

 

szept. 14.

          Vadonatúj, vakítóan fehér füzetek és csőre töltött golyóstollak várják az előadókat. A hallgatók méregetik az okításra kiszemelt egyedeket és egymást. Még minden bizonytalan. Az első órák némi csalódást keltenek, de egyelőre óvatos a véleménynyilvánítás. Dezsőke padszomszédja már azt latolgatja magában, hogy mely órákon nem muszáj majd itt lenni. Ez persze kiszámíthatatlan egyrészt a rafinált katalógusrendszer miatt, másrészt mert az előadók többsége egy alkalomra szerződik, így helyben dől el, hogy érdemes-e meghallgatni vagy sem.

 

szept. 30.

          Dezsőke lelkes. Minden órán szóba kerül valami, amit meg kell nézni vagy el kell olvasni. Alig lehet követni az információkat. Dezsőkének hirtelen kevésnek bizonyul a nap 24 órája ahhoz, hogy mindenen rajta tartsa a szemét. Egyszeriben akkor sem ér rá, ha van ideje. Ha sok előadás érdektelen is, élvezi a szellemi spannoltságot. Úgy érzi, hogy most bekerült valamiféle pezsgő szellemi életbe. Ezzel egyidejűleg feltűnővé válik a diszkrimináció az étteremben.

 

okt. 20.

          Tájékoztatási ismeretek című tantárgy keretében Dezsőkéék értesülnek többet között arról, hogy egy újságírónak nem illik hosszú alsónadrágot hordania. Ez korántsem elhanyagolható információ, de az érdeklődés kezd inkább egymás irányába fordulni. A csoport túl van egy hivatalos, alkoholmentes és néhány nemhivatalos, alkoholos ismerkedési programon. Árgus szemekkel figyelik egymást, folyik az erőfelmérés. Dezsőke örül, hogy egy-egy előadásról már át lehet csábítani társakat kávézni a presszóba. Ilyképp időnként csak a tanúk utólagos jelentéseiből derül ki, ha volt „bent” valami érdekes.

 

nov. 19.

          Ritkulnak a jegyzetek. Dezsőkénél sokszor már csak a dátum, az előadó neve és a téma kerül be a füzetbe. Kialakult a tanrend struktúrája; háromfélre előadás van. 1. unalmas-haszontalan 2. unalmas-hasznos 3. unalmatlan-hasznos. Felüti fejét a lógászat. A tanulmányi osztály éberebbé válik.

 

dec. 10.

          Az ember azt gondolná, hogy idővel hozzá lehet szokni a korai keléshez. A gyakorlat viszont az ellenkezőjét mutatja. Egyre többen késnek el vagy késnek le az első óráról. A péntek például kritikus nap. Dezsőkéék ilyenkor vannak vagy alig. Lazul a fegyelem és a figyelem. Kiscsoportosan még csak-csak akad oázis a sivatagban, de a totális órák... Ámbár itt is szűkül a kör. Egyébként nem zárható ki, hogy némelyik előadó mond valami figyelemre méltót. Ez már sose fog kiderülni, elveszett az újságlapozás neszében.

 

jan. 9

Dezsőkéék a nyolcvannegyedik előadónak is felteszik provokatív kérdéseiket. (Immár nyolcvannegyedszer.) A tanár elegánsan hárít. Megint nem sikerült belesni a kulisszák mögé. Dezsőkéék a csoportban már kívülről tudják egymás álláspontját a demokrácia, a mai magyar próza, az életszínvonal, a Jancsó-színház, az értelmiség, az Angyali üdvözlet, az antiszemitizmus és a stb. kérdésében. Már a vitakedv is elhalóban. Mi jöhet még?

 

febr. 25.

          Vizsga, vizsga, vizsga! Drukk, puskák, mellébeszélések és akadémikus feleletek. Mindenki veszi az akadályokat. Bugyborékol a jókedv a feszült pillanatok után, tervek röpködnek a levegőben. Dezsőke vagy tíz embernek megígéri, hogy feltétlenül felhívja őket. Egyet még koccintanak a sikerre.

          A tanulmányi osztályon fellélegezve becsukják a dossziékat. Na ezzel is megvolnánk...

Stuber Andrea