A Jó, a Rossz és a Legjobb

Udvaros Dorottya

interjú

Népszava 1995. I. 26.

 

A Jó, a Rossz és a Legjobb

Egy este a színpadon és az öltözőben Udvaros Dorottyával

 

Az Új Színházban három mókás isten jó embert keres. Találnak is egyet Udvaros Dorottyát. Kezében kis táskával lófrál a színpadi hídon mint örömtelen örömlány. Piros a ruhája, akár a vérző szív. Benne dobog a jóság, amiért a földi kiküldetésben járó halhatatlan istenek jutalmat és biztatást adnak. Csak így tovább! mondják. A jó jottányit se engedjen jóságából! Csakhogy a halandók visszaélnek a jósággal, kikényszerítik a rosszat. A piros ruhás lány mit tehet egyebet kínnal, keservvel életre hívja magából a rosszat. Egy haszonnyelvű, agresszív, kapitalista nagybácsi képében. (Szegény Brecht ugye nem tudhatta előre...)

A nagybácsi figurája apránként formálódott az Új Színházban. Eleinte leginkább a rajzfilmek Speedy Gonzaleséhez hasonlított... – mondja a színésznő. A próbák kezdetétől férfiruhát; öltönyt, kalapot hordott, később szemüveget vett fel, felhajtható napszemüvegrátéttel. A Váci utcában, az Anna teraszán láttam egy férfit ilyen szemüvegben – meséli Udvaros Dorottya –, s arra gondoltam, ha az ember rejtőzködni akar, fontos, hogy a szemeit eltakarja. A nagybácsi kicsit stilizált, fegyelmezett, takarékos mozgása is fokozatosan jutott el a pontos koreográfiáig. (A pontosság itt létkérdés, hiszen még a gyorsöltözések is koreografáltak.) A nagybácsi leglényegesebb kelléke alighanem az a szál gyufa, melyet a fogai közé szorít. A színésznő nem változtatja el a hangját, inkább csak a szokottnál zártabban, rekedtesebben, fojtottabban beszél. S még ez a szál gyufa is tehetséges a szájában – fokozza az alakítás intenzitását. Ugyanis a szövegmondás visszafogott ereje hatalmas belső feszültségekről tanúskodik. Arról, hogy nem jó rossznak lenni. Voltak, akik azt tanácsolták, hogy élvezzem a rosszalkodást – így a színésznő. De én úgy gondolom, hogy ebben a lányban mindvégig erős a hajlandóság a jóra. Mélységesen megszenvedi, amikor kíméletlennek, ridegnek, részvétlennek kell lennie.

E „kétkulacsos” főszerep megformálása rendkívüli színészi próbatétel. Testet-lelket igénybe vevő, tökéletes fizikai-szellemi kondíciót és maximális koncentrációt követelő feladat. Amikor véget ér az előadás, Udvaros Dorottya még sokáig bentmarad az öltözőjében. Nem csinálok semmi különöset, csak úgy tötyörészek mondja. Kivárom, amíg aznapra legördül rólam a Jó ember és a Rossz ember súlya. Utolsóként kerül elő az öltözőből, addigra a színházat rég elhagyták a nézők. Hazavitték magukkal jót, rosszat és a legjobbat: Udvaros Dorottya alakításának emlékét a Jó embert keresünk előadásából.

Stuber Andrea