Kritikus pillanat

önkritika

jegyzet

Népszava 1996. III. 5.

 

Kritikus pillanat

 

A minap a kezembe akadt egy színikritika a kecskeméti Katona József Színház Ahogy tetszik előadásáról. Belenézek, s elhűlve látom: "Kovács Lajos tolókocsiban játssza méla Jaques szerepét". Az állítás azért meglepő, mert legjobb tudomásom szerint Kecskeméten Ilyés Róbert játssza Jaques-ot, míg Kovács Lajos Próbakő szerepében lépett fel a bemutatón – kétségkívül kerekesszékben.

Mármost amikor az ember ilyen roppant kínos hibát fedez fel egy színibírálatban, akkor három dologra gondolhat. 1. A kritikus nem ismeri Shakespeare darabját, ezért keveri a szereplőit. 2. A kritikus összetéveszti egyik színészt a másikkal. 3. A kritikus talán nem is látta az előadást, csak ír a vakvilágba. Negyedik lehetőségként még az vetődhet fel, hogy a szerző talán nem is ezt írta, csak így jelent meg. (Gyakran előfordul ilyesmi: a beíró elnézi a sorokat, netán a szerkesztő vagy a korrektor jó szándékkal belekever a szövegbe, s máris kész a baj.)

Jelen esetben azonban a három verzió egyike sem helytálló. Még a negyedik sem. A színibíráló egyedül, önállóan, segítség nélkül közölt hülyeséget. Hogy csinálta? Sejtelmem sincs, pedig én írtam azt a kritikát.

Stuber Andrea