Stuber Andrea

A múlt elkezdődött

Gogol: A revizor

Pécsi Nemzeti Színház

színikritika

Zsöllye 2002.II.

 

A múlt elkezdődött

Gogol: A revizor

Pécsi Nemzeti Színház

 

fsz Bezerédi Zoltán, Széles László, Füsti Molnár Éva, Simon Andrea

d Antal Csaba  j Földi Andrea  r Bagossy László jr.

 

A revizor pécsi bemutatójának egy építkezés a helyszíne. (Antal Csaba tervezte a díszletet a Kamaraszínház nézőkkel határolt terébe.) S ha ki kellene találni, hol épül a szép, tágas ház, akkor az előadás végére arra jutnék, hogy alighanem a Tállya utca tájékán. Nem mintha a rendező Bagossy László direkt aktualizálta volna Gogol művét. A polgármestert Anton Antonovicsnak hívják, a kormányzóságot szaratovinak, etc. Vagy ahogy a sajátosan latinos műveltségű főszereplő mondja: ecet erre, ecet arra. Elvégre Bagossy, szokásához híven, nem ragaszkodik az eredeti szöveghez. Kap tőle a darab – Bodolay Géza fordítása – „benyögésben” jót is, rosszat is. Sirály vagy! – mondja Hlesztakovnak a házikisasszony, inkább a mai szlenget, mint Nyina Zarecsnaját idézve szellemesen. A másik véglet a Torgyán-jelmezes (fehér öltöny-zöld nyakkendő) Ljapkin Tyapkin járásbíró kiszólása: Topogunk itt, mint kezdő buzi a gőzfürdőben.

A darab tehát Pécsett is az, ami – maró szatíra Oroszországból a XIX. század első feléből. De e jóféle előadás mindent eszünkbe tud juttatni Magyarországról a XXI. század elejéről. Olyan apró részletekig, mint a szarvasgombás fogadás vagy a dicső férfiú kezét illető csók.

Ami magát az épülő-bővülő házat illeti, az voltaképp éjjeli menedékhely a rászorulóknak, szaunával, medencével – magyarázza a polgármester Hlesztakovnak. A kész falon három ajtó nyílik, mindegyikhez lépcső vezet. Ám a középsőnél vagy az ajtó nem ért le a lépcsőig, vagy a lépcső nem bírt felnőni az ajtóig. Mindenesetre tátong köztük bő méternyi hiány, izgalmasan talányossá téve a színpadkép e részletét. Tűnődtem is, mire használható a magaslati ajtó. Talán ott lehet kilépni a frakcióból. Kisvártatva kiderült, hogy a teljesen stabilnak látszó díszlet képes némi mozgásra. A középső sáv lassan megemelkedik, felhúzódik az ajtó küszöbéig, így ad teret a fogadóban játszódó jelenetnek. Az pedig szépen koreografált, ügyesen lebonyolított szcéna, melyben Széles László Hlesztakovja és Bezerédi Zoltán polgármestere a legjobb formáját mutatja (profilból). Plusz még Bajomi Nagy György kiváló a tenyérbemászó pincér szerepében.

Bezerédi olyan csákmátékát játszik, aki több évtizedes rutinnal rendelkezik a városvezetésben, a kiskirályságban és a haszonszerzésben, csak korábban nyilván tanácselnök elvtársnak hívták polgármester úr helyett. (Mielőtt zizimelegítőjében megjelenne, már sejtjük, hogy az ő utasítására égetnek iratokat a színen, amíg az előadáskezdéshez gyülekezünk.)

Széles László vörösre mosott hajú, divatos fővárosi ficsúr, aki az ifjú titáni lehetőségeket már rég elmulasztotta, ahhoz viszont nem elég öreg, hogy a régi potentátok bulijaiban benne lehetne. Most azonban mázlija van evvel a félreértéssel. Először csak megszedi magát, aztán rendezőileg pontosan átgondolt, színészileg gondosan végigvitt „szexuális” folyamat eredményeként egészen a lánykérésig jut. Előbb a kereskedők nevében érkező üzletasszony (Tadics Ágnes) készségesen felcsigázza őt, majd a nyafka bakfis (Simon Andrea) lenne hivatott levezetni férfiúi feszültségét, de még az önfeláldozó anya (Füsti Molnár Éva) sem tudja bevégezni a dolgot. Erre már csak muszáj asszonyt szereznie.

A helyi notabilitások pompás jelenetsora – amikor N.Szabó Sándor, Krum Ádám, Rázga Miklós, Stenczer Béla, Bánky Gábor és Lipics Zsolt odajárul Széles elé, hogy megvásárolja az álrevizor jóindulatát - eleve kezdőlendületet kap attól, hogy mindannyian az építkezés lejtős pallójáról zuhannak be a célszemély elé. Majd közös megelégedésre elvégzik a megvesztegetési műveletet.

Amikor mindenen túlvagyunk, az igazság felismerésén és a polgármester gúnyos, tapsos, Magatokon röhögtök!-monológján is - a közönség együtt tapsol a színésszel, hát nem bizarr?! -, akkor megjelenik az igazi revizor. Bezerédi pedig tétovázás nélkül puskát ragad és lelövi a Fidesz-egyenöltönyös apeh-embert. Miután váratlan, lármás tettével szívbajt hozott a nézőkre, felgyűri az inge ujját és beindíttatja a betonkeverőt. Itt a vége, hová futhatnánk?

Stuber Andrea